El 30 d’abril passat, la violència masclista colpejava els veïns i les veïnes de Meliana, quan una filla del poble, Irene Pérez, era assassinada per la seua exparella sentimental al municipi veí de Museros, on residia. Fins aleshores, era la víctima que feia 23 a causa d’esta xacra social. L’endemà mateix, a la plaça Major, les melianeres i els melianers manifestàvem el dol per la mort i el rebuig a tanta violència contra les dones. Una violència que, malauradament, moltes viuen amb por, en silenci i en l’anonimat. Un anonimat que massa sovint es trenca quan ja no hi ha cap solució. Un anonimat que es trenca perquè un titular de premsa ens recorda que una altra dona ha mort a mans d’un home.

Des de la mort d’Irene, fa poc més d’un mes, altres 12 dones han mort a l’Estat espanyol víctimes de les seues parelles o exparelles. Ja en són 35. Unes xifres que, lluny de disminuir, s’incrementen d’una manera alarmant. Davant esta realitat tan crua, i que fa tan de mal a l’essència mateix d’una societat que es reclama democràtica i garant de la igualtat entre totes les persones, el conjunt de la ciutadania, de les administracions, i del teixit social, hem d’intensificar els esforços i els mitjans per a eradicar qualsevol manifestació de discriminació i de violència contra les dones.

Uns esforços que demanen la implicació de tota la societat, bé manifestant-se públicament tantes voltes com calga en contra d’este tipus de violència, bé denunciant qualsevol indici de mals tractes, bé divulgant i informant dels drets, dels servicis, de les mesures que emparen les dones davant qualsevol tipus d’agressió.

Hi ha mecanismes, hi ha servicis específics, hi ha espais de manifestació pública… El NO A LA VIOLÈNCIA CONTRA LES DONES ha de ser un crit permanent que impregne cada persona, cada racó del nostre entorn. Hem de generar un ambient social tal que qui perceba l’angoixa, que no té espai en esta societat com a tal, siga el maltractador.

En esta línia, l’associació Dones en Bloc, conjuntament amb altres entitats i el poble de Meliana, hem decidit concentrar-nos cada tercer dimecres de mes a la plaça Major per recordar totes les víctimes de la violència masclista i per manifestar-hi el rebuig. Dimecres que ve, dia 16, a les 20.00 h, ens hi aplegarem. D’altra banda, des de l’associació tenim previstes diferents activitats per tal d’informar i conscienciar sobre esta problemàtica, i per prendre consciència de forma col·lectiva del paper decisiu de les dones com a pilars fonamentals de la nostra societat, amb qualitats tan destacables com l’enorme capacitat afectiva, la creativitat, la iniciativa, el desig de superació, la capacitat de treball…i tantes altres.

Des d’estes ratlles, també volem insistir que es pot denunciar qualsevol mal tracte contra les dones al telèfon 016 i que la Policia Local de Meliana, com altres, compta amb personal especialitzat per a atendre este tipus de casos.

Finalment, no podem deixar de recordar les dones que ens han arrabassat de manera violenta amb uns versos regalats per una dona amiga: “M’agradaria que el teu nom fóra un clam i un murmuri, un udol i un somriure per dir al món que la teua vida perduda batega ara més que mai en la molsa, humida de llàgrimes, dels nostres cors adolorits.”.

Mireia Giménez Monzó

Dones en Bloc de Meliana